Monday, November 18, 2013

Vederlichte frambozencakejes


Ken je het blog “What Katie ate”? Het kookboek – in het Nederlands vertaald als “Wat Katie eet” is sinds een paar weken in mijn bezit. Ik heb het naast mijn bed liggen om me aan de foto’s te kunnen vergapen voordat ik ga slapen. De frambozencakejes zijn echt heel lekker. Ietsjes te zoet dus voortaan maak ik ze met minder poedersuiker. Maar, afgezien daarvan, zijn ze vederlicht en fijn. Ik maakte ze voor het eerst op de zondag dat de klok een uur terugging. Met een klein kind betekent het ingaan van de wintertijd niet dat je een uur langer kunt slapen maar dat je om zes uur ‘s ochtends al wakker bent. Ik stond dus om zeven uur ‘s ochtends cakejes te bakken. Ik was hierin niet alleen. Mijn vriendin met twee zoons stond op datzelfde moment pannenkoeken te maken. Eén uur extra per dag zou mij zó schelen. Ik heb die zondag: cake gebakken, veertien boekjes gelezen met mijn dochter, gesport, de badkamer schoongemaakt, mijn adminstratie bijgewerkt, ik ben bij Ikea geweest en heb daar niks (!) gekocht en had nog ruimschoots de tijd om uitgebreid te eten en daarna Penoza te kijken. 



Onderstaand recept is voor een bakblik met zes muffinvormen. Je kunt nu eenmaal niet voor elk recept een ander bakblik aanschaffen maar mocht je in het gelukkige bezit zijn van twee siliconenbakvormen met ovale cakejes, verdubbel dan gerust het recept! 

5 scharreleiwitten
150 gr ongezouten boter, gesmolten
87,5 gr amandelmeel
150 gr poedersuiker (dit is minder dan in Katies recept!) plus wat extra om de cakejes te bestuiven  
50 gr tarwebloem, gezeefd
125 gr frambozen plus wat extra voor erbij

Verwarm de oven voor op 180 graden. Vet het bakblik lichtjes in (gebruik hiervoor iets van de gesmolten boter).

Klop de eiwitten een paar seconden. Je hoeft ze niet stijf te kloppen: door elkaar mengen is voldoende.

Doe de boter, het amandelmeel, de poedersuiker en de bloem erbij en klopt alles lichtjes tot een cakebeslag.

Vul de ingevette vormpjes van de bakvorm voor tweederde met het cakebeslag.

Leg twee/drie frambozen op elk cakeje. Bak de cakejes 25/30 minuten in de oven. Controleer met een satéprikker of ze klaar zijn.

Bestuif de cakejes met poedersuiker, serveer ze warm en geef er wat extra frambozen bij.




No comments:

Post a Comment