Monday, October 1, 2012

Appel-bramenjam (met weinig suiker)






De grote mand met appels die ik vorige week plukte wordt nu langzamerhand steeds leger. Veel van die appels kwamen terecht in appelmoes en in de ochtendyoghurt. Ik had grote ambities met al die appels en peren. Tot nog toe ben ik niet verder gekomen dan een degelijke appeltaart en appel-bramenjam. Het is, denk ik, niet nodig om een recept van hollandse appeltaart te geven. Ik pocheerde de schijfjes appel trouwens wel in mengsel van water, citroensap – en schillen, bruine suiker en gember. De vulling van appel en rozijnen werd aangevuld met amandelsnippers en gemengde noten. Mocht er toch behoefte blijken aan het recept dan geef ik dat gaarne. Vanochtend maakte ik jam. Ik deed dit met Marmello jammakers. Dat is een geleerpoeder dat je kunt kopen bij de natuurvoedingswinkel waarmee je jam kunt maken met weinig suiker. Driehonderd gram suiker op één kilo fruit (in de plaats van 800 gram suiker op 1 kilo fruit).Het is een geleerpoeder op basis van pectine uit citrusfruit. Appel en bramen zijn heel lekker samen (zie ook mijn recept voor appel-bramenkruimel: http://evakooktover.blogspot.nl/2012/05/appel-bramenkruimel.html).

Voor de jam heb je nodig:

1 kilo fruit (in dit geval dus appels en een bakje bramen)
1 zakje Marmello jammakers 2
300 gram suiker
potten en deksels in heet sodawater gewassen en met schoon water afgespoeld.


Meng de geleerpoeder door de suiker om klontjes te voorkomen. Maak het fruit schoon en doe in een ruime pan met wat water. Breng het fruit langzaam aan de kook, af en toe roeren. Voeg het suikermengsel toe aan het warme fruit. Breng het geheel daarna volop aan de kook en roer steeds. Laat de jam 1 minuut borrelend doorkoken en haal de pan dan van het vuur. 

Vul de potten tot de rand toe met de gloeiendhete jam. Draai de deksel goed dicht en laat de jampotten omgekeerd afkoelen op een houten plank.


Zo voorkom je dat de glazen potten breken. De jam lijkt nu nog heel vloeibaar maar de jam wordt dik tijdens het afkoelen.
Bewaar eenmaal geopende jam in de koelkast. 

No comments:

Post a Comment