Wednesday, May 30, 2012

Appel-bramenkruimel


“Good apple pies are a considerable part of our domestic happiness” (Jane Austen)

Jane heeft helemaal gelijk natuurlijk. Soms heb je echter niet zoveel tijd en wel zin in appeltaart. Speel dan vals en bak een appelkruimeltaart, mét bramen. Je kunt voor dit recept elk soort combinatie van vruchten gebruiken. Ik vind appel en bramen lekker maar denk ook aan rabarber en aardbeien, perziken en frambozen, peren en verse vijgen. Ik doe door het kruimelmengsel vaak ook nog wat grofgehakte hazelnoten maar dit is niet nodig.

Het basisrecept voor een crumble is:
225 gr bloem
115 gr boter
100 gr suiker
mespunt zout
eventueel: een handvol grofgehakte hazelnoten

fruit:
450 gr gewassen en schoongemaakt fruit (ik gebruik drie/vier appels en een bakje bramen)
3 el suiker (bruine suiker is ook lekker)
eventueel: bij appels is het lekker om wat geraspte citroen toe te voegen.

Wanneer je een foodprocessor bezit schijn je alle ingrediënten voor de crumble daarin te kunnen stoppen en druk je op “stop” wanneer het mengsel op fijn broodkruim lijkt. Het nadeel hiervan, lijkt mij, is dat alle kruimels dan dezelfde afmeting hebben. Ik wrijf het mengsel tussen mijn vingers totdat het kruimelig wordt. Het is lekker om een mengsel te maken van grovere en fijnere kruimels. Je ziet, niet alles kan door apparaten worden overgenomen!

Doe het fruit in een ondiepe ovenschaal en strooi er de suiker over. Verdeel het crumblemengsel over het fruit. Schud de schaal een beetje (zodat een paar stukjes fruit boven de crumble uit komen) en zet de kruimel ongeveer een half uur in de voorverwarmde oven (200 graden Celsius/395 F), tot de kruimel gelijkmatig goudbruin van kleur is. 

No comments:

Post a Comment